#1 2008-08-20 12:41:36

Tioger

Administrator

Skąd: Lublin
Zarejestrowany: 2008-07-06
Posty: 83
Punktów :   
WWW

Słownik F1

Aerodynamika (Aerodynamics) - dziedzina nauki traktująca o zachowaniu strugi powietrza płynącego wokół poruszającego się przedmiotu. Nieodzowna w projektowaniu samochodów Formuły 1.

Balans hamulców (Brake balance) - przełącznik w kokpicie, który pozwala zmieniać podział siły hamowania między przednimi kołami a tylnymi, zależnie od preferencji kierowcy.

Balast (Balast) - ciężkie elementy umieszczone w różnych punktach samochodu, aby zapewnić równomierne rozmieszczenie wagi oraz podnieść ciężar samochodu do wymaganego minimum 600kg.

Boksy (Pits) - część toru oddzielona od prostej startowej/mety specjalnym murem. Tam kierowcy wjeżdżają do swych stanowisk po paliwo, nowe opony lub korektę ustawień samochodu podczas kwalifikacji i wyścigu.

Falstart (Jump start) - następuje, gdy kierowca ruszy z miejsca startowego przed zgaśnięciem pięciu świateł startowych. Czujniki wykrywają przedwczesny ruch i taki falstart powoduje ukaranie kierowcy.

Kadłub (Monocoque) - zbudowana z mieszanki egzotycznych materiałów "wanna", w której mieści się kokpit. Silnik umocowany jest za kadłubem a przednie zawieszenie po obu stronach jego przedniej części.

Kokpit (Cockpit) - część nadwozia, w której siedzi kierowca.

Kwalifikacje (Qualifying) - sesja jazdy kwalifikacyjnej, kiedy kierowcy mają jedno okrążenie, aby ustanowić możliwie jak najlepszy czas. Kierowca najszybszy w przed-kwalifikacji startuje jako ostatni w kwalifikacji. Kierowca najszybszy w kwalifikacji zdobywa pierwsze pole startowe.

Lizak (Lollipop) - znak trzymany przed samochodem podczas postoju serwisowego przypominający kierowcy o naciskaniu hamulców w trakcie postoju, a następnie włączeniu pierwszego biegu przed opuszczeniem samochodu z podnośników.

Łuszczenie (Blistering) - konsekwencja przegrzania opony. Nadmiar ciepła może spowodować dezintegrację powierzchni opony i łuszczenie się kawałków gumy. Może być spowodowane niewłaściwym doborem mieszanki gumy, zbyt wysokim ciśnieniem powietrza w oponie lub niewłaściwym ustawieniem zawieszenia.

Nadsterowność (Oversteer) - zachowanie samochodu w zakręcie, gdy tył samochodu nie jedzie wzdłuż obranego przez kierowcę toru jazdy, próbując "wyprzedzić" przód. Często wymaga tzw. korekty: skręcenia kierownicy w stronę przeciwną do zakrętu, czyli w kierunku poślizgu.

Okrążenie formujące (Formation lap) - okrążenie tuż przed startem wyścigu, gdy samochody jadą wokół toru aby ustawić się na pasie startowym.

Okrążenie instalacyjne (Installation lap) - okrążenie, podczas którego kierowca testuje m.in. przepustnicę, hamulce, układ kierowniczy a następnie zjeżdża do boksów nie przejeżdżając linii mety.

Okrążenie wstępne (Reconnaissance lap) - odbywa się, gdy kierowcy opuszczają boksy (serwis), aby dojechać na swoje miejsce na pasie startowym.

Opona pośrednia (Intermediate tyre) - opona, która ma więcej rowków i bardziej ponacinany bieżnik, niż opona na suchą nawierzchnię, ale mniej niż opona na w pełni deszczowe warunki. Używana w zmiennych warunkach.

Pierwsze pole startowe (Pole position) - pierwsze miejsce na pasie startowym; przyznawane kierowcy, który osiągnął najlepszy czas podczas sesji kwalifikacyjnej.

Podsterowność (Understeer) - zachowanie samochodu w zakręcie, gdy przód samochodu "nie chce skręcić" wzdłuż obranego przez kierowcę toru jazdy i uślizguje - powodując, że samochód pokonuje zakręt "szeroko".

Przeciążenie (G-force) - siła mierzona w jednostkach siły przyciągania ziemskiego (1 g). Kierowcy Formuły 1 doświadczają silnego przeciążenia (2-4 g) podczas przyspieszania, hamowania czy jazdy w zakrętach.

Przetarcie (Flat spot) - określenie miejsca na powierzchni opony, które zostało mocno starte podczas chwili ostrego hamowania lub poślizgu. Bardzo źle wpływa na zachowanie samochodu, często powoduje mocne wibracje podczas jazdy i może zmusić kierowcę do postoju na wymianę opon.

Prześwit (Ride height) - odległość między podłogą samochodu a nawierzchnią toru.

Przyczepność (Grip) - przyczepność i trakcja samochodu w danym momencie. Określa łatwość utrzymania samochodu w zakrętach.

Samochód Bezpieczeństwa (Safety Car) - specjalnie desygnowany samochód, który wyjeżdża z boksów przed lidera wyścigu, w sytuacji gdy ze względów bezpieczeństwa należy zwolnić tempo jazdy ścigających się samochodów (np. unieruchomiony na torze samochód, kolizja etc.).

Sędzia (Steward) - jeden z trzech wysokich rangą przedstawicieli na każdym Grand Prix, upoważniony do podejmowania decyzji dotyczących wyścigu.

Siła docisku (Downforce) - siła aerodynamiczna, która naciska na samochód, gdy ten porusza się do przodu. Wykorzystuje się ją, aby poprawić przyczepność samochodu i jego zachowanie w zakrętach.

Szykana (Chicane) - kombinacja ciasnych zakrętów o przeciwnych kierunkach. Zwykle umieszczana na torze, aby spowolnić samochody, często tuż przed niegdyś bardzo szybkimi zakrętami.

Telemetria (Telemetry) - system przesyłania danych o pracy silnika i samochodu do komputerów w serwisie zespołu. Pozwala to inżynierom monitorować zachowanie samochodu (i kierowcy!) podczas jazdy na torze.

Trening (Practice) - sesje treningowe (jazda treningowa) w dniu przed wyścigiem podczas weekendu Grand Prix, gdy kierowcy próbują różnych ustawień samochodu, w przygotowaniach do kwalifikacji oraz wyścigu.

Wierzchołek (Apex) - środkowy punkt wewnętrznej linii prowadzącej przez zakręt. W ten punkt kierowcy zwykle celują swe samochody.

Zasysanie (Slipstreaming) - taktyka wyścigowa, gdy kierowca "chowa" swój bolid tuż za tylnim skrzydłem samochodu jadącego przed nim, aby zminimalizować opór powietrza swojego pojazdu, a tym samym zwiększyć własną prędkość i ułatwić wyprzedzenie jadącego z przodu samochodu. W F1 mało skuteczne, ze względu na wrażliwość samochodów na turbulencje.


Pal gumę nie duszę!!

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
edytor png niepełnosprawni nad morzem www.piesy.pl