#1 2009-04-28 19:20:10

Tioger

Administrator

Skąd: Lublin
Zarejestrowany: 2008-07-06
Posty: 83
Punktów :   
WWW

Suzuki (Japonia)

http://www.motocyklista.eu/img/suzuki_logo.jpg

Czy można zacząć tworzenie międzynarodowego koncernu motoryzacyjnego od napędzanego pedałem warsztatu tkackiego? Historia Suzuki Motor Company pokazuje, że tak. Choć trudno sądzić, że gdy 22 letni Michio Suzuki w 1909 roku rozpoczynał sprzedaż swojego wynalazku wiedział, jak potoczą się dalsze losy firmy.


Historia firmy / motocykli

W stronę motoryzacji

Za początek firmy uważa się jednak rok 1920, kiedy to fabryka warsztatów tkackich Suzuki weszła na giełdę w celu pozyskania kapitału, dzięki któremu szybko stała się największym producentem w branży. Pod koniec lat 30tych ubiegłego wieku rynek zaczął się jednak kurczyć. Firma rozpoczęła poszukiwanie nowych pomysłów na rozwój, pomysł padł na motoryzacje. W 1938 Suzuki stworzyła prototyp samochodu bazując na modelu Austin Seven, który został uprzednio sprowadzony do Japonii i rozebrany na części przez inżynierów Suzuki celem dokładnego zbadania. Jednak czasy były niespokojne, Japonia szykowała się do wojny i projekt zarzucono. Po wojnie kryzys gospodarczy, strajki i kłopoty finansowe prawie doprowadziły firmę do bankructwa.

Pierwsze motocykle

Legenda głosi, że Schuzo Suzuki, syn Michio, wracając pewnego jesiennego popołudnia z wycieczki wędkarskiej wpadł na pomysł "zmotoryzowania" swojego roweru. Dla czystej przyjemności usiadł do deski kreślarskiej i zaczął projektować. Faktem jest, że w 1951 roku inżynierowie Suzuki rozpoczęli prace nad silnikiem, który można byłoby przytwierdzić do roweru. Nie był to pomysł oryginalny, w tamtym czasie w Japonii działało ok. 100 firm o tym profilu, a Honda miała 70% rynku. Pierwszy model roweru z silnikiem, Suzuki Power Free z 1951 roku, był produkowany zaledwie kilka miesięcy, zanim został gruntownie udoskonalony na skutek zmian w przepisach w Japonii. Trzy lata później, tj. w 1954 roku Suzuki produkowało już miesięcznie 6000 pojazdów - nic więc dziwnego, że w czerwcu 1954 zmieniła nazwę na Suzuki Motor Co. Ltd.. Pierwszym "prawdziwym" motocyklem był Suzuki Colleda CO z 1954 roku. Wyposażony był on w jednocylindrowy, czterosuwowy silnik o pojemności 90cc, osiągający moc 4 koni mechanicznych.

Lata 60-te i 70-te

Końcówka lat 50tych i początek 60tych dla Suzuki Motors oznaczały głównie produkcję jednośladów o małych pojemnościach na rynek lokalny. Pozwoliło to jednak udoskonalać technologię na tyle, iż w 1962 roku 50tka Suzuki zdobywa motocyklowe mistrzostwo świata w swojej klasie. Rok później sięg po ten sam tytuł, wygrywając jednocześnie słynne zawody na wyspie Man w klasie 50cc. Lata 60te to początek międzynarodowej ekspansji Suzuki. W 1963 roku motocykle są już obecne w Stanach Zjednoczonych. W 1966 debiutuje model Suzuki X-6 Hustler, będący najszybszą japońską 250tką w owym czasie. Dwusuwowy T500 z 1967, znany także jako Titan lub Cobra, oznacza tryumfalne wkroczenie w świat dużych motocykli. Firma wkroczyła także w sektor motorcross, zdominowany przez europejskich producentów. W 1971 belg Roger de Coster na swojej żółtej Suzuki 500cc zdobywa mistrzostwo motorcross, sukces ten powtarza w 1972. '73, '75 i '76 roku. W klasie 125 cc pasmo sukcesów trwa od 1975 do 1984 roku. Koniec lat 70tych to m.in. eksperymenty z silnikami Wankla (model RE5) . Do 1976 roku wszystkie motocykle Suzuki były wyposażone w silniki dwusuwowe, jednak na skutek coraz bardziej restrykcyjnych norm ochrony środowiska wprowadzono na rynek pierwszego czterosuwa - czterocylindrową rzędówkę GS750 dysponujący 68 KM mocy. W 1978 roku na rynku pojawił się model Suzuki GS1000, pierwsza litrówka. Pozwalała ona swoim użytkownikom rozpędzać się do ponad 200 km/h, zapewniając stabilność dzięki świetnemu jak na owe czasy zawieszeniu. Lata 70te zamyka 16zaworowy GSX1100.

Lata 80-te i 90-te

W roku 1981 zostaje zaprezentowany następca GSX1100 , któremu nadano nazwę Katana. Można powiedzieć, że tu zaczyna się trwająca do dziś historia motocykli oznaczonych GSX i GSX-R - wspaniałych motocykli sportowych i sportowo-turystycznych. W 1985 roku Suzuki GSX-R 750 rozpoczyna w motoryzacji erę seryjnie produkowanych motocykli superbike, dziś jednego z największych segmentów na rynku. Sukcesom w sprzedaży towarzyszą sukcesy na torach wyścigowych. Lata 90te to rozwój we wszystkich segmentach rynku motocyklowego. Połowa lat 90tych przynosi bardzo udane 600tki - Katana i Bandit , słynące z trwałości i funkcjonalności przy umiarkowanej cenie. Prawdziwe uderzenie przychodzi jednak w 1999 roku, kiedy to na rynku pojawia się Suzuki GSX 1300R - Hayabusa - pierwszy seryjny motocykl przekraczający w pięknym stylu barierę 300 km/h. Rok później rynek supersportów rewolucjonizuje GSX-R 1000 , detronizując konkurencję.

Obecnie

Suzuki Motors produkuje obecnie ponad 1 650 000 motocykli i skuterów rocznie. W każdym z segmentów może pochwalić się co najmniej kilkoma hitami sprzedaży - sportowe GSX-R 600 i 1000, sportowo-turystyczne bandity, SVki z widlastymi twinami, dostojne skutery Burgman czy długodystansowe V-Stromy.


Pal gumę nie duszę!!

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
edytor png niepełnosprawni nad morzem www.piesy.pl