#1 2009-04-28 19:28:29

Tioger

Administrator

Skąd: Lublin
Zarejestrowany: 2008-07-06
Posty: 83
Punktów :   
WWW

BMW (Niemcy)

http://www.motocyklista.eu/img/bmw_logo.jpg

Logo BMW jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych znaków handlowych na świecie. Mało kto wie, że przedstawia ono śmigło samolotu na tle błękitnego nieba. Firma BMW powstała bowiem w 1916 roku w wyniku połączenia Flugmaschinenfabrik i Flugwerke Deutschland, będących fabrykami samolotów.

Historia firmy / motocykli

Początki

W wyniku połaczenia powstała firma Bayerische Flugzeugwerke (Bawarskie Zakłady Samolotowe). W roku 1917 zakłady zmieniają nazwę na Bayerische Motoren Werke (BMW). Pierwszymi produktami zakładów były lotnicze silniki V12. Przełomowym momentem w historii firmy było podpisanie przez Niemcy traktatu wersalskiego w wyniku przegrania I wojny światowej , który zakazywał im produkcji samolotów. Aby przetrwać, należało zmienić branżę.

Pierwsze motocykle

Zaczęto od silników. Pierwszym zaprojektowanym przez BMW silnikiem był...bokser o oznaczeniu M2B15. Był on montowany w motocyklach innych marek (np. Victoria, Helios). Pierwszym modelem sygnowanym nazwą BMW był motocykl R32 z 1923 roku, w którym wykorzystano najnowocześniejszą na tamte czasy technologię. Motocykl był napędzany oczywiście wałem kardana, co stanowiło paradygmat BMW aż do 1994 roku (model F650 jednocylindrowy silnik i przeniesienie napędu za pomocą łańcucha napędowego). BMW było i jest liderem innowacji. W 1935 zaprezentowano pierwszy seryjny motocykl z teleskopowym widelcem. Nie pozostało to bez wpływu na osiągi maszyn. W 1937 roku Ernst Hene osiągnął na BMW z silnikiem OHC 500 cc prędkość 279,83 km/h, ustanawiając rekord świata na następne14 lat.

II wojna światowa

Wybuch wojny oznaczał przestawienie się na produkcję wojskową. Motocykle BMW walczyły na większości frontów wojny. Najsłynniejszy model z tamtego okresu to BMW R75, choć w armii służyly prawie wszystkie modele z Bawarii. Zwycięstwo aliantów kosztowało BMW prawie unicestwienie. Bombardowania wojsk sprzymierzonych zniszczyły zakłady w Monachium, linie zdemontowane przez Sowietów w Eisenach posłużyły do uruchomienia w ZSRR produkcji motocykli Ural. Dodatkowo układ pokojowy zakazywał BMW produkcji motocykli, a inżynierowie zostali wywiezieni do ZSRR i USA w celu kontynuowania prac projektowych nad silnikami odrzutowymi. Większość planów i schematów pojazdów zagięła. Koniec firmy? Nic z tych rzeczy.

Lata 1945-1960

Pierwszy powojenny motocykl BMW został wyprodukowany w 1948 roku w Niemczech Zachodnich. Był to BMW R24 z silnikiem 250 cm3, bazujący na przedwojennym modelu R23 i będący jednocześnie jedynym motocyklem z usztywnionym tylnym zawieszeniem w powojennej historii. W tym samym czasie we Wschodnich Niemczech fabryka w Eisenach produkowała R35 i R75. Motocykle sygnowane były nazwą EMW (Eisenacher Motoren Werke). Lata 50te zaczęły się bardzo dobrze - w roku 1951 zaprezentowano pierwszy sportowy motocykl BMW - model R68. Niestety, kolejne lata przyniosły załamanie na rynku motocykli. W 1954 BMW wyprodukowało 30 000 motocykli, podczas gdy w 1957 już tylko 5 500. Większość motocykli eksportowana była do USA.

Lata 1960-1980

BMW popadło w kłopoty finansowe. Jednak w odróżnieniu od konkurencyjnych producentów motocykli nie zbankrutowało. Od plajty uchroniły firmę sprzedaż oddziału silników lotniczych oraz rosnące powodzenie oddziału samochodów osobowych. W roku 1975 BMW na dobre pożegnało sie z kickstarterem, zaprezentowało także motocykl klasy supersport - BMW R90S, okrzyknięty mianem najlepszej maszyny w swojej klasie. W roku 1977 pojemność motocykli po raz pierwszy osiągnęła 1 litr w modelach R100/7 oraz R100S. Inna tysiączka BMW, R100RS, była pierwszym motocyklem z kompletnymi owiewkami. W 1979 do sprzedaży oddano R100RT, rasowego "turystyka" mającego konkurować w niedalekiej przyszłości z Hondą Goldwing.

Lata 1980-obecnie

W roku 1983 w salonach pojawił się model K100 wyposażony w chłodzoną cieczą rzędową czwórkę. Nowe silniki, w zamyśle konstruktorów mające wyprzeć boxery, spotkały się z niespodziewanie niewielkim zainteresowaniem kupujących. W 1988 roku BMW jako pierwszy producent motocykli zastosował ABS w swoich pojazdach. Obecnie BMW jest jednym z czołowych europejskich producentów motocykli, ich maszyny wyróżniają się wysoką jakością wykonania i niezawodnością. Charakterystyczny design nie pozwala na obojętność wobec bawarskich motocykli.


Pal gumę nie duszę!!

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
edytor png niepełnosprawni nad morzem www.piesy.pl