Sokoły powstawały Państwowych Zakładach Inżynieryjnych, państwowym koncernie utworzonym 1928 roku na bazie powołanych do życia w 1918 roku Centralnych Warsztatów Samochodowych (które pierwotnie zajmowały się naprawą pojazdów mechanicznych, będących głównie na wyposażeniu armii). Pierwszy Sokół "wyfrunął" z fabryki w 1933 roku.
Historia firmy / motocykli
Produkcja motocykli została jednak zainicjowana wcześniej. Pierwszy motocykl - CWS M 55 - zbudowano w 1929 roku. Nie była to jednak udana konstrukcja, pojazd był źle zaprojektowany i bardzo awaryjny. Mimo niepowodzenia w pierwszej próbie już w 1931 roku podjęto prace konstrukcyjne, które zaowocowały stworzeniem w 1932 roku motocykli CWS M 111, których seryjne wytwarzanie ruszyło rok później. Był to motocykl projektowany na potrzeby armii, jego cena była bardzo wysoka, jednak w pełni rekompensowała ją nowoczesność konstrukcji i jej niezawodność w każdych warunkach. W 1935 roku motocykl ten zmienił nazwę na Sokół 1000. Łącznie wyprodukowano ok. 3400 sztuk w różnych wersjach. W tym samym roku zaprezentowano model Sokół 600 RT M 211. W lecie 1939 rozpoczęto produkcję Sokoła 200, która to konstrukcja była opracowywana od 1937 roku. Udało się wytworzyć tylko 78 sztuk tego motocykla przed wybuchem wojny. Warto jeszcze wspomnieć o Sokole 500, sportowym motocyklu który jednak nigdy nie wyszedł poza fazę prototypu. Po wojnie produkcji w PZInż nie przywrócono.
Offline